Jak uczą się młode dzieci ?

ZROZUMIENIE SPOSOBU, W JAKI MAŁE DZIECI UCZĄ SIĘ, POMAGA NAM LEPIEJ DOSTOSOWAĆ NASZE NAUCZANIE LUB RODZICIELSTWO DO ICH POTRZEB.
Pomaga nam to w zaspokojeniu ich potrzeb i prowadzi do szczęśliwego dziecka, co jest również wspaniałe dla nas, dorosłych!

Małe dzieci uczą się holistycznie, co oznacza, że uczą się od wszystkiego w tym samym czasie. Czegoś, czego uczą się z jednego doświadczenia, połączy je z czymś, co pozornie nie jest ze sobą powiązane i stworzy połączenie, które buduje kontekst i znaczenie – dlatego tak ważne jest, aby nie rozdzielać nauczania na obszary tematyczne zbyt wcześnie. Zobacz kreatywność we wczesnym rozwoju mózgu, dlaczego tak się dzieje.

Najlepiej uczą się oni również poprzez działanie – aktywne uczenie się – a zabawa jest najlepszym sposobem na zaoferowanie im tych praktycznych doświadczeń. Niezależnie od tego, czy chodzi o rekonstrukcję rzeczywistych sytuacji czy budowanie wyimaginowanych światów, dzieci mogą rozwijać swoje myślenie, język, wyobraźnię, umiejętność mówienia i słuchania poprzez twórczą zabawę, która przygotowuje je do efektywnej komunikacji i interakcji z innymi.

Małe dzieci bardzo dużo uczą się poprzez swoje zmysły, które są precyzyjnie dostrajane na długo przed opanowaniem umiejętności mówienia i rozumowania. Potrzebują wielu istotnych możliwości poznawania otaczających je przedmiotów i materiałów wszystkimi zmysłami. Pomaga im to w konstruowaniu i testowaniu teorii, podejmowaniu decyzji, pokonywaniu wyzwań, rozwijaniu empatii, budowaniu odporności i rozwiązywaniu problemów, tak by mogły stać się niezależnymi, pewnymi siebie i kompetentnymi jednostkami.

JAK SPRAWIĆ, BY NAUKA STAŁA SIĘ OSOBISTA?
Wiemy, że rodziny są pierwszymi wychowawcami dzieci i jako takie, doświadczenia domowe dzieci i naturalne predyspozycje, z którymi się rodzą, odgrywają ważną rolę w tym, czego i jak się uczą. Z tego powodu ważne jest, aby poświęcić czas i przestrzeń na pomoc dzieciom w wyrażaniu tego, kim są, w formułowaniu pomysłów, powiązań i zainteresowań przez długi okres czasu oraz na właściwą interpretację ich potrzeb i zainteresowań – zwłaszcza jeśli ze względu na wiek, zdolności lub kulturę nie są w stanie artykułować poprzez język.

To świetny pomysł, aby zaprosić rodziców i opiekunów do pomocy dzieciom w robieniu zdjęć lub rysowaniu obrazów ich życia w domu, tak aby mogły się nimi dzielić w swoim otoczeniu i pomagać praktykom w bardziej osobistym kontakcie z nimi, a także identyfikowaniu wspólnych zainteresowań z innymi dziećmi.

W JAKI SPOSÓB SZTUKA I KREATYWNOŚĆ POMAGAJĄ WE WCZESNEJ NAUCE?
Sztuka daje małym dzieciom fantastyczną możliwość uczenia się holistycznie, poprzez zabawę i wszystkimi zmysłami jednocześnie. Na przykład, jedna sesja ruchowa może być pomocna:

rozwój fizyczny poprzez tworzenie kształtów ciała, które wzmacniają, koordynują i zginają kończyny
rozwój emocjonalny poprzez budowanie relacji opartych na zaufaniu podczas praktykowania równowagi lub masażu
rozwój poznawczy poprzez liczenie skoków lub wymyślanie rytmów i wzorców ruchu
rozwój językowy poprzez artykułowanie dźwięków ruchu (wirowanie, skok, sprężyna, itp.)
rozwój kreatywny poprzez swobodne i innowacyjne wyrażanie swoich wewnętrznych uczuć i reakcji